Svar: Hård mave - 4 år, 10 mdr.

30. april 2012

Alder:
4 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lotte

Tak for dit brev :)

Du har helt ret i at din drengs problemer med afføring sandsynligvis hænger sammen med for ensformig kost og det vil derfor være rigtig godt, at du forsøger at få en lidt større variation i ham ...

Det kan være en idé at variere mellem forskellige fiberholdige brødtyper, så han ikke kun får rugbrød, som han lyder til ikke at være så vild med, men også får lysere og stadig sunde brødtyper. Du kan købe forskellige boller med højt fiberindhold, gerne 8-9 % fiber. Det glæder blandt andet Shulstad levebrød - prøv at se på pakken. Jeg mener at I bor i DK nu, så du finder det på hylderne i supermarkedet. Det kan måske gøre at også pålægget kan varieres lidt mere :)

Som madpakke kan han nogle gange få en fiberholdig bolle med salat, lidt kødpålæg, agurk, peberfrugt eller lignende i. Ligesom han også kan få en gnave frikadelle, et kyllingelår, lidt pastasalat eller lignende med som tilbehør.

Grøntsager kan gives som råkost. Det kan være en gulerodssalat, hvor du river gulerødder fint sammen med lidt spidskål og reven æble, tilsætter små stykker ananas eller appelsin og evt. drysser med lidt rosiner.

Du kan også lave grøntsags-smoothies. Du kan med fordel blande forskellige grøntsager med forskellige frugter. Du kan f.eks. blande gulerod og æble eller du kan blande æble, spinat og squash og tilsætte lidt citron ...

Det der er med smoothies er, at man skal huske at ...

Annonce

... de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at du giver det som drik/mellemmåltid og ikke lader ham gå og nippe af glasset hele tiden. Det kan også være en fordel at tilsætte A38, fordi det neutraliserer syren lidt.

Mad med sovs, - kødsovs, millionbøf og lignende og gerne retter der er lidt krydrede kan være med til at sætte maven lidt igang.

Surmælksprodukter indeholder mælkesyrebakterier, som også har en positiv effekt på maven og sådan noget som koldskål kan også sætte gang i maven. Så selvom koldskål også indeholder en del sukker, så kan det være udmærket at give ham lidt en gang imellem :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Svesker har effekt på maven. Du kan give ham hele svesker uden sten - måske kan han lige dem, det kan være et forsøg værd ... Rosiner, tørrede abrikoser osv. kan også nogle gange være godt. Her skal du være opmærksom på at frisk frugt er at foretrække og at tørret frugt godt kan klistre til tænderne og give grobund for huller. Men som en variation en gang imellem kan det være fint.

Bær af forskellige slags kan være rigtig godt - det kan være kirsebær, jordbær, hindbær, også frisk blommer og abrikoser kan være godt, ferskner, nektariner, appelsiner.

Væske nok er også meget vigtigt, du skal derfor være opmærksom på om han drikker nok hele dagen igennem ...

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet